Portfolio Categories Utiliteitsbouw
-1
archive,paged,tax-portfolio_category,term-utiliteitsbouw,term-4,paged-3,stockholm-core-2.3,qodef-qi--no-touch,qi-addons-for-elementor-1.5.4,select-theme-ver-9.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-6.9.0,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-22903
Moen & van Oosten - Brandweerkazerne Polderbaan Schiphol

Brandweerkazerne Polderbaan Schiphol

  • Bereikbaarheid van ieder punt van de baan binnen 3 minuten, voertuigen moeten de kazerne binnen 30 seconden kunnen verlaten.
  • Ononderbroken zichtlijnen vanuit de verkeerstoren.
  • Maximum toegestane hoogte van het gebouw in verband met de zichtlijnen vanuit de verkeerstoren.

Uitgangspunten
De locatie en de vorm van de brandweerkazerne worden bepaald door tal van operationele eisen. De meest belangrijke daarvan zijn:

  • Bereikbaarheid van ieder punt van de baan binnen 3 minuten, voertuigen moeten de kazerne binnen 30 seconden kunnen verlaten.
  • Ononderbroken zichtlijnen vanuit de verkeerstoren.
  • Maximum toegestane hoogte van het gebouw in verband met de zichtlijnen vanuit de verkeerstoren.

Planbeschrijving

Het programma omvat een woonkamer, een bedrijfskeuken, kantoren, leslokalen, slaapkamers voor de 24/7 bezetting, een sportzaal en fitnessruimte, een trimbaan en de remise voor de crash-tenders.

 

Twee ruimten moesten intern zo hoog mogelijk zijn en kolomvrij uitgevoerd: de remise en de sportzaal. Van buiten gezien, moest het gebouw juist zo laag mogelijk blijven. De oplossing is een gebogen ligger als hoofddraagconstructie boven het dak. De ligger loopt diagonaal op het gebouw, evenwijdig met de zichtlijn vanuit de verkeerstoren. Hierdoor is het zicht op de baan optimaal gebleven. Als associatie met een klassieke brandweerhelm is de ligger van een goudkleurige autolak voorzien.

 

Vanwege de vereiste uitruksnelheid is gekozen voor een vierkanten gebouw. Dit geeft korte looplijnen van ieder punt binnen het gebouw naar de centraal gelegen remise. Het dak op het centrale bouwdeel heeft – ook vanwege de zichtlijnen – een gebogen vorm. De vleugelvorm van dit aluminium felsdak heeft een relatie met vliegtuigen.

 

De gevels van de laagbouw zijn bekleed met blank aluminium beplating met horizontale cannelures. De gevels tussen de hoge en lage bouwdelen bestaan uit lichtdoorlatende elementen. Dit brengt daglicht tot in de kern van het gebouw.

 

 

 

Henk Moen, architect BNA – Moen & van Oosten Architekten

Moen & van Oosten - Tradecenter India Rotterdam

India Tradecenter Rotterdam N.W.

handelscentrum – kantoren, opslag- en distributieruimten

Planbeschrijving
Het Havenbedrijf Rotterdam heeft in de jaren negentig een aantal handelscentra geïnitieerd voor landen buiten Europa. Ze zijn alle gevestigd op het bedrijventerrein Rotterdam Noordwest, nabij Rotterdam the Hague Airport. De bedoeling van deze centra was in Europa een eerste vestigingplaats te bieden aan startende bedrijven uit het betreffende land. Vanuit deze centra kon men de markt en de lokale voorwaarden voor hun producten verkennen.

 

Het programma van het India Tradecenter bestaat uit een gezamenlijke ontvangstruimte en showroom, individuele kantoren en een beperkte opslagruimte. Representatie en “feeling” met het land van herkomst waren belangrijke ontwerpvoorwaarden.

 

 

 

Henk Moen, architect BNA – Moen & van Oosten Architekten

Moen & van Oosten - Cavex Dental

Cavex Dental

kantoren, laboratoria, productie

Planbeschrijving
Het bedrijfsgebouw bevat circa 3.500 m2 aan opslag- en productieruimten, laboratoria en kantoren. Het eenvoudige rechthoekige volume heeft gevels van blank aluminium beplating. De westgevel is een geheel transparante aluminium vliesgevel. Deze is voorzien van hoogwaardige zonwerende beglazing, in vier verschillende kleuren. De laad- en loskuil is in het volume opgenomen en wordt door middel van een patio van daglicht voorzien.

 

 

 

 

 

Henk Moen, architect BNA – Moen & van Oosten Architekten

Moen & van Oosten - K70 Schiphol Oost

K70 Schiphol Oost

Logistiek, kantoren, gebiedsvoorzieningen

Planbeschrijving
Kavel 70 ligt in de nabijheid van de VIP-terminal op Schiphol Oost. Het ontwerp levert zowel een functionele bijdrage als ruimtelijke kwaliteit aan dit gebied. Het programma bestaat uit bedrijfsruimten, kantoren met instructieruimten en voorzieningen voor de wijk. Waaronder een kinderdagverblijf.

 

Het plan is opgezet als een opgetild maaiveld. Hieruit is de expeditiestraat gespaard. Dat maakt dat de expeditie goed te beveiligen is en tegelijkertijd vrijwel volledig aan het gezicht wordt onttrokken. Onder het opgetilde maaiveld bevinden zich de bedrijfsruimten, erboven de overige functies.

 

Het plan is voorzien van een groot aantal PV-panelen en een warmtekoude opslag. De laatste houdt in de winter tevens het hellende parkeerdek sneeuwvrij met de opgeslagen zonnewarmte. De winterkou laadt, op haar beurt, de koelcapaciteit van de warmtekoudebron op voor de aankomende zomer.

 

 

 

Henk Moen, architect BNA – Moen & van Oosten Architekten