Brandweerkazerne Rotterdam The Hague AirportLuchthaven Brandweerkazerne
22509
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-22509,stockholm-core-2.3.2,qodef-qi--no-touch,qi-addons-for-elementor-1.8.1,select-theme-ver-9.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-7.7.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-22903

Brandweerkazerne Rotterdam The Hague Airport

Luchthaven Brandweerkazerne

De bestaande brandweerkazerne van Rotterdam The Hague Airport was toe aan vervanging. De positie van de nieuwe kazerne werd zorgvuldig gekozen. Brandweervoertuigen moeten overal op het landingsterrein binnen drie minuten ter plaatse kunnen zijn. Ook de indeling van het gebouw is van belang om aan deze eis te kunnen voldoen.

 

Planindeling

 

Aan de ene zijde van de nieuwbouw bevindt zich de remise (garage), functioneel ontworpen voor een snelle uitruk. Aan de andere zijde wordt gewerkt, gesport, les gegeven en geslapen. De brandweerkazerne is 24/7 bemand. De begane grond is ook toegankelijk voor luchthavenpersoneel. Hier zijn fitnessruimtes, kleedkamers en leslokalen gesitueerd rondom een centrale sporthal. De verdieping is gereserveerd voor de huisvesting van de brandweerlieden. Vanuit elk punt in het gebouw moeten de brandweerlieden, de voertuigen binnen 30 seconden kunnen bereiken. Deze eis resulteert in een compact gebouw met korte en heldere looplijnen.

 

De twee delen van het gebouw zijn ook duidelijk te herkennen aan de buitenzijde. De gevel van de remise is voornamelijk gesloten. Een opvallende lichtdoorlatende gevel bij de overhead deuren en sheddaken zorgen voor voldoende daglicht. De overige gevels zijn transparant vormgegeven. Een schuin uitlopende dakoverstek weert de zon.

 

Duurzaamheid

 

De energieneutrale kazerne is duurzaam en gasloos door koeling en verwarming met luchtwarmtepompen. De sheddaken zijn aan de gesloten zijde voorzien van zonnepanelen die de nodige energie voor het gebouw opwekken. Daarnaast is op de zuidgevel een hete-lucht collector gemaakt. Het zwarte vlak in de voorgevel genereert warme lucht (zonneschoorsteen). De mossedum dakbedekking bindt fijnstof en zorgt voor een stabielere binnentemperatuur.

 

OPDRACHTGEVER

Rotterdam The Hague Airport

LOCATIE

Rotterdam The Hague Airport

STATUS

Opgeleverd zomer 2020

TYPE

Utiliteitsbouw

PROJECTARCHITECT

Hannah Barth

KENMERKEN

brandweerkazerne, luchthaven, brandweer, sportfaciliteit, duurzaamheid