Koninklijke Marechaussee en Douane Brigade Zuid-Hollandkantoren, voorzieningen en voertuigenprogramma
21358
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-21358,stockholm-core-2.3.2,qodef-qi--no-touch,qi-addons-for-elementor-1.6.7,select-theme-ver-9.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-7.4,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-22903
  • Moen & van Oosten - Koninklijke Marechaussee en Douane
  • Moen & van Oosten - Koninklijke Marechaussee en Douane
  • Moen & van Oosten - Koninklijke Marechaussee en Douane
  • Moen & van Oosten - Koninklijke Marechaussee en Douane
  • Moen & van Oosten - Koninklijke Marechaussee en Douane
  • Moen & van Oosten - Koninklijke Marechaussee en DouaneMoen & van Oosten - Koninklijke Marechaussee en Douane
  • Moen & van Oosten - Koninklijke Marechaussee en Douane
  • Moen & van Oosten - Koninklijke Marechaussee en Douane

Koninklijke Marechaussee en Douane Brigade Zuid-Holland

kantoren, voorzieningen en voertuigenprogramma

Planbeschrijving
Het Brigadekantoor van de Koninklijke Marechaussee en Douane Zuid-Holland bestaat globaal uit 3.250 m2 kantoren met voorzieningen en 5.250 m2 aan accommodatie voor stalling en onderhoud van voertuigen. De gevelbekleding en de 100% kavelbenutting zijn overeenkomstig het beeldkwaliteitplan voor de bedrijvenhof op Rotterdam The Hague Airport. De gewenste parkeercapaciteit is volledig binnen de gebouwcontouren opgelost.

 

Ontwerp
Het kantoordeel bestaat uit drie bouwlagen. Ruimtelijkheid, hoogteaccenten en grote vlakverdelingen kenmerken dit duurzame gebouw. De materiaalkeuze is gebaseerd op aspecten als lange levensduur, recycling en milieubelasting. Grote glaspartijen, plafonds van blank hout, en vliesgevels van gerecycled blank aluminium geven het pand een open uitstraling. In contrast met de relatief sober ogende gevels, is het interieur een kleurrijk geheel. Met veel daglicht en een opvallende verdeling van armaturen. Dit alles zorgt voor een ruimtelijke, comfortabele werkomgeving. De verdiepingen kijken uit op een patiotuin op het ruim opgezette parkeerdek.

 

Constructie
De constructie bestaat uit een stalen hoofddraagstructuur, met staalplaatbeton vloeren. Twee in het werk gestorte betonnen kernen en windverbanden in de dichte zijgevels zorgen voor de stabiliteit. Het kantoor is zowel constructief als installatietechnisch voorbereid op een extra verdieping. Een deel daarvan is al voor de eindoplevering gedeeltelijk benut.

 

 

 

Henk Moen, architect BNA – Moen & van Oosten Architekten

Opdrachtgever

Schiphol Real Estate / Ministerie van Defensie

Locatie

Rotterdam the Hague Airport, bedrijvenhof

Status

Opgeleverd, 2014

Type

Utiliteitsbouw

Kenmerken

Kantoren, voorzieningen- en voertuigenprogramma, duurzaamheid