Rhenus Logistics Schiphol Z.O.warehouse en luchtvrachtkantoor
21333
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-21333,stockholm-core-2.3.2,qodef-qi--no-touch,qi-addons-for-elementor-1.8.1,select-theme-ver-9.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-7.7.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-22903
  • Moen & van Oosten - Rhenus Logistics Schiphol
  • Moen & van Oosten - Rhenus Logistics Schiphol
  • Moen & van Oosten - Rhenus Logistics Schiphol
  • Moen & van Oosten - Rhenus Logistics Schiphol
  • Moen & van Oosten - Rhenus Logistics Schiphol
  • Moen & van Oosten - Rhenus Logistics Schiphol
  • Moen & van Oosten - Rhenus Logistics Schiphol
  • Moen & van Oosten - Rhenus Logistics Schiphol
  • Moen & van Oosten - Rhenus Logistics Schiphol
  • Moen & van Oosten - Rhenus Logistics Schiphol
  • Moen & van Oosten - Rhenus Logistics Schiphol

Rhenus Logistics Schiphol Z.O.

warehouse en luchtvrachtkantoor

Planbeschrijving
Het gebouw voor Rhenus Logistics maakt deel uit van een reeks vrachtgebouwen voor de tweede fase van het Vrachtareaal Schiphol Zuidoost. Het bestaat uit 7.500 m2 opslagruimte, met 12 loading docks en airside ontsluiting, en 3.000 m2 kantoorruimte. De laad- en loskuil bevindt zich in een patio onder het kantoor. Hierdoor zijn de loading docks van daglicht voorzien en kan het voorterrein optimaal worden benut. De kantoren bevinden zich op de verdieping, over de volle breedte en de zuidzijde van het gebouw. Ter plaatse van de loading patio hebben de kantoren aan beide zijden daglicht. Bij de kantine is een inpandig buitenterras opgenomen.

 

Constructie, materiaalgebruik en duurzaamheid
De structuur van het gebouw bestaat uit een tafel van in het werk gestorte beton. De stalen constructie van het dak van de magazijnruimte loopt door over het kantoordeel en steunt aan de voorzijde op de betonnen tafel. In de zijgevels is deze constructieve opzet expressief gemaakt door de metalen beplating schuin op te laten lopen. Daaronder en aan de ontsluitingszijde van het gebouw wordt de buitenhuid in steen uitgevoerd. Dit vergroot de levensduur in verband met de grotere kans op mechanische beschadiging.

 

Er is tijdens het ontwerpproces veel aandacht besteed aan duurzaamheid. Zowel wat betreft de gebouwinstallaties als duurzaam materiaalgebruik. De toegepaste steen in de voorgevel, bijvoorbeeld, wordt droog gestapeld en is gemakkelijk recyclebaar. Eén van de meest effectieve maatregelen op dit gebied is ook de meest eenvoudige: veel daglicht in gevels en dak van het warehouse, gecombineerd met daglichtgestuurde verlichting.

 

Kleurenreeks
De daglichtvoorziening voor het warehouse is een beeldbepalend onderdeel van het gebouw. De transparante gevels worden gemaakt van Rodeca lichtbouwelementen. De lichtbouw elementen, in de zeven kleuren van de regenboog, zijn in de 153 m lange gevel verdeeld op basis van de getallenreeks van Fibonacci. Elke kleur heeft zijn eigen ritme, corresponderend met een getal uit de reeks. De natuurlijke harmonie, die hiervan het gevolg is, is niet in één oogopslag te zien maar wel voelbaar. De kleurvlakken zijn opgenomen in kaders van zwarte metalen beplating.

 

 

 

Henk Moen, architect BNA – Moen & van Oosten Architekten

Opdrachtgever

Schiphol Real Estate.

Locatie

Schiphol Zuidoost

Status

Opgeleverd, 2010

Type

Utiliteitsbouw

Kenmerken

Luchtvrachtgebouw met kantoren, duurzaamheid