Portfolio Categories Alles
-1
archive,tax-portfolio_category,term-alles,term-3,stockholm-core-1.2.2,select-theme-ver-5.3,ajax_fade,page_not_loaded,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.0,vc_responsive

KANTOORGEBOUW PAULINA

ENERGIENEUTRAAL MULTI-TENANT KANTOOR

Bedrijventerrein Honderdland krijgt een stoer, groen en energieneutraal kantoorgebouw.

 

Het energieneutraal multi-tenant kantoorgebouw bevind zich op de kop van eiland II, onderdeel van de laatste fase van de uitbreiding van Honderdland te Maasdijk. Het plan kenmerkt zicht door een centrale as die over het eiland loopt. Het ontwerp wordt rondom deze as gecomponeerd. Op de half-verharde randen van het eiland wordt de parkeergelegenheid gesitueerd, ontsloten door een één-richtings rondweg. Hierbij ontstaat een centrale vlak met grind waarover een groene loper gelegd wordt.

 

Het gebouw wordt opgetild ten opzichte van het maaiveld en middels een grote trappartij en twee lichtgevende kernen ontsloten met het terrein, waardoor een overdekt parkeergebied ontstaat. De centrale as wordt doorgezet in het gebouw in de vorm van een atrium waarin de groene loper als botanische tuin terugkomt met in de grond wortelende tropische bomen. Boven het atrium bevind zich een groen dakterras. Links en rechts van het atrium zweven de kantoorvleugels die middels de lichtgevende kernen en een lange trappartij worden ontsloten.

 

De kantoorverdiepingen worden omkadert met lichte aluminium gevelbanden die als glazenwassersbalkon en vaste buitenzonwering dienen. Lange hangplanten zakken het atrium in vanaf de gevelbanden en balkons.

 

De eerste verdiepingsvloer wordt gebruikt als semi-publieke ruimte met een flexibele inrichting waarbinnen flexwerkplekken, vergaderruimtes, aansluitende voorzieningen en een horeca gelegenheid worden geprojecteerd.

 

Duurzaam ontwerp

 

Het atrium wordt een belangrijk onderdeel in de duurzame klimaatbeheersing van het kantoor, de groene long van het gebouw. Door de integrale ontwerp van gebouw en installaties wordt het geheel energie-neutraal. Het gebouw gebruikt warmtepompen en de benodigde elektriciteit wordt opgewekt door middel van zonnepanelen. Met bewuste materiaalkeuzes volgens de Cradle to Cradle filosofie worden stappen gezet richting een circulair gebouw.

Brandweerkazerne Rotterdam The Hague Airport

Luchthaven Brandweerkazerne

De bestaande brandweerkazerne van Rotterdam The Hague Airport is toe aan vervanging. De positie van de nieuwe kazerne werd zorgvuldig gekozen. Brandweervoertuigen moeten overal op het landingsterrein binnen drie minuten ter plaatse kunnen zijn. Ook de indeling van het gebouw is van belang om aan deze eis te kunnen voldoen.

 

Planindeling

 

Aan de ene zijde van de nieuwbouw bevindt zich de remise (garage), functioneel ontworpen voor een snelle uitruk. Aan de andere zijde wordt gewerkt, gesport, les gegeven en geslapen. De brandweerkazerne is 24/7 bemand. De begane grond is ook toegankelijk voor luchthavenpersoneel. Hier zijn fitnessruimtes, kleedkamers en leslokalen gesitueerd rondom een centrale sporthal. De verdieping is gereserveerd voor de huisvesting van de brandweerlieden. Vanuit elk punt in het gebouw moeten de brandweerlieden, de voertuigen binnen 30 seconden kunnen bereiken. Deze eis resulteert in een compact gebouw met korte en heldere looplijnen.

 

De twee delen van het gebouw zijn ook duidelijk te herkennen aan de buitenzijde. De gevel van de remise is voornamelijk gesloten. Een opvallende lichtdoorlatende gevel bij de overhead deuren en sheddaken zorgen voor voldoende daglicht. De overige gevels zijn transparant vormgegeven. Een schuin uitlopende dakoverstek weert de zon.

 

Duurzaamheid

 

De nieuwbouw is aangesloten op lucht/water warmtepompen. De sheddaken zijn aan de gesloten zijde voorzien van zonnepanelen. Daarnaast is op de zuidgevel een hete-lucht collector gemaakt. Het zwarte vlak in de voorgevel genereert warme lucht (zonneschoorsteen). De mossedum dakbedekking bindt fijnstof en zorgt voor een stabielere binnentemperatuur.

 

 

Polyplastic

kantoor en productiehal

Polyplastic, een bedrijf dat producten in acrylaatglas ontwikkelt en produceert, groeit en moderniseert. Moen & van Oosten Architekten stelde samen met hen een masterplan op voor een efficiënt functionerend complex met een ruimere opzet en aandacht voor duurzaamheid.  Dit masterplan bestaat uit drie opeenvolgende bouwfases. De tweede fase werd in het najaar van 2018 opgeleverd. Tijdens de bouwfasen blijft Polyplastic volledig operationeel.

 

Planindeling

 

Het vernieuwde en uitgebreide complex biedt plaats aan de kantoren, de productiehallen en een showroom. Grote glasvlakken zorgen voor transparantie tussen de verschillende onderdelen. Alle functies hebben zo een ruimtelijke relatie met elkaar en de indrukwekkende robotopstellingen van het moderne productieproces zijn duidelijk zichtbaar.

 

Het ontwerp van de productiehal is functioneel en zakelijk. In het interieur ligt het accent op het kantoorblok, dat als een vrijstaand volume onder het dakoverstek van de productiehal geschoven lijkt. Aan de buitenzijde geeft een spiegelstrook in het gevelvlak de illusie dat het dak en de kantoren elkaar niet raken. De antracietkleurige stijlen van de vliesgevel en het groen getinte glas benadrukken de professionele kwaliteit van Polyplastic.

 

Een kolomvrije overspanning van meer dan 14 meter laat een vrije indeling van het kantoorvolume toe. Een variatie aan open kantoortuinen en vergaderruimtes is transparant vormgegeven. Zowel binnen als buiten heeft het gebouw een moderne no-nonsense uitstraling. De inrichting van de kantoren is in samenwerking met Bob Manders Architecture uitgewerkt.

 

Fase 3 van het masterplan bestaat uit de uitbreiding van de productiehal en de herindeling van het terrein. Deze fase wordt in 2019 uitgevoerd.

 

Duurzaamheid

 

Ook op gebied van duurzaamheid is het complex toekomstgericht. Alle daken zijn berekend op zonnepanelen. Met de installaties is veel aandacht besteed aan warmteterugwinning. Het productieproces kent een hoge warmteafgifte. Deze warmte wordt in de winter gebruikt om het kantoor te verwarmen via een warmtewisselaar. In de zomer maakt een luchtwarmtepomp gebruik van de warmte uit het productieproces voor verkoeling van het gebouw.

TP-3 Schiphol

Truckparking

Luchtvracht van en naar Schiphol neemt toe en daarmee ook het aantal vrachtwagens die de  ladingen van en naar de luchthaven vervoeren. Om deze verkeerstroom vlot en aangenaam te laten verlopen, besloot Schiphol onder andere nieuwe parkeerterreinen aan te leggen voor vrachtverkeer, met voorzieningen voor de chauffeurs.

 

Voor het nieuwe parkeerterrein TP3, ontwierp Moen & van Oosten Architekten een chauffeursverblijf. Een rustplek waar zij tevens gebruik kunnen maken van sanitaire voorzieningen en een kantine met dakterras.

 

Het chauffeursverblijf is een speelse accommodatie, opgebouwd uit drie rode, gestapelde zeecontainers. De gestapelde containers leveren een verrassend beeld op door maar één van de drie containers op de grond te plaatsen en de andere twee erop te laten steunen. Hierdoor krijgt het geheel een open en luchtige kwaliteit. Een groot vlonderdek dient als verkeersruimte tussen de verschillende volumes, waardoor het beperkte oppervlakte van de containers maximaal kan worden benut.

 

De hergebruikte zeecontainers benadrukken de duurzame kwaliteit van het project.  De containers zijn afgewerkt met duurzame en onderhoudsarme materialen. De daken van de bovenste twee containers zijn voorzien van zonnepanelen en zonnecollectoren die warm water en elektriciteit genereren voor douches en vloerverwarming. Ook in de verdere materialisering zijn duurzame keuzes gemaakt.

 

De nieuwe accommodatie blijft maximaal vijftien jaar staan op de huidige locatie. Hierna zal het geheel verplaatst en eventueel uitgebreid worden. Door het stapelen van containers ontstaat een flexibel, modulair gebouw dat zich uitstekend leent voor hergebruik.

Copyrighted Image