Portfolio Categories Home
-1
archive,tax-portfolio_category,term-home,term-70,stockholm-core-2.3.2,qodef-qi--no-touch,qi-addons-for-elementor-1.8.3,select-theme-ver-9.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-7.7.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-22903

FUTURE HEAT LEIDEN

WARMTE OVERDRACHTSTATION

In opdracht van Vattenfall heeft Moen & van Oosten architekten een ontwerp gemaakt voor een Warmte Overdrachtstation (WOS) in Leiden, een iconisch gebouw dat restwarmte uit de haven van Rotterdam via WarmtelinQ overbrengt naar het stadswarmtenet van Leiden. Het complex bestaat uit drie afzonderlijke volumes: het Warmte Overdrachtstation (WOS), het Piek-Back-Up gebouw (PBU), en het Buffervat (HAT), die in een parkachtige omgeving naast de A44 zijn geplaatst.

 

De locatie is de toegang van de A44 naar het Bio-Science-Park Leiden en vraagt om een markant gebouw dat zowel de passerende automobilisten als lokale bezoekers aanspreekt. Het ontwerp speelt in op deze twee perspectieven door een dynamisch en visueel aantrekkelijk geheel te creëren. De volumes staan in een park dat openbaar toegankelijk blijft. De bezoeker kan om de gebouwen heen lopen en via glazen gevels een blik werpen op de roestvrijstalen machines en pompen, die telkens op een andere manier zichtbaar zijn door gekleurd glas in de zeven kleuren van de regenboog.

 

De gesloten gevels van het gebouw zijn opgebouwd uit damwandprofielen met verticale cannelures, waarin houten latten zijn verwerkt. Het patroon van de latten is geïnspireerd op de Fibonacci-reeks, wat niet alleen een esthetisch element toevoegt, maar ook een referentie is naar de wiskundige en natuurwetenschappelijke context van de plek. Het Buffervat heeft een afgeschuinde bovenkant die het gebouw snel herkenbaar maakt voor de voorbijganger.

 

Als architecten hebben wij bij dit project niet alleen gestreefd naar een esthetisch en iconisch ontwerp, maar ook naar een integratie van duurzame principes. Zo is het ontwerp waar mogelijk demontabel en C2C ontworpen, daarnaast worden zonnepanelen geplaatst en is een ruime waterbuffering in het parkje rondom het gebouw voorzien. Deze maatregelen dragen bij aan een lagere ecologische footprint van het gebouw terwijl het gehele complex belangrijk is in de bredere context van de energie-transitie.

WARMTESTATION GROENOORD

warmte overdrachtstation

Het Warmtestation voor Groenoord, bestaat uit een warmte overdrachtstation en hulpwarmtestation in één gebouw. Het warmte overdrachtstation haalt restwarmte uit een bestaande warmteleiding genaamd Leiding over Noord, en zal deze restwarmte gaan leveren aan de wijk Groenoord. Het hulpwarmtestation zorgt voor de leveringszekerheid van warmte indien de warmte uit de Leiding over Noord niet of onvoldoende beschikbaar is. Voor 2050 moeten alle wijken in Nederland aardgasvrij zijn. Gemeente Schiedam wil Groenoord als eerste wijk aardgasvrij maken. Hiervoor realiseert Eneco een nieuwe warmtenet en een bijbehorende warmtestation. Een grote stap in de energietransitie van Schiedam.

 

Parallel aan de snelweg A20 en naast het Prinses Beatrixpark komt een iconisch gebouw te staan dat als een kameleon mee kleurt met zijn groenrijke omgeving. Groene schuin lopende volumes omhullen het technische programma van het station. Deze volumes worden geaccentueerd door glazen stroken die tevens enkele zichtlijnen in het gebied benadrukken. Een grote opening richting de Poldervaart zorgt voor een inkijk in het warmtestation.

 

De groene huid van de kameleon bestaat uit een metallic schil. De perforatie van de schil neemt toe naarmate het gebouw ‘groeit’. Bovenin het gebouw zijn de gevelplaten volledig geperforeerd. Het monolithisch warmtestation speelt in op de wisselende omstandigheden van zijn omgeving, waardoor het gebouw dag en nacht, in zomer en winter, op een natuurlijke manier opgaat in zijn omgeving.

 

 

Voor meer informatie zie de projecten website van Eneco.

ROTTERDAM THE HAGUE AIRPORT

UITBREIDING LUCHTHAVEN TERMINAL

Planbeschrijving

De kracht van Rotterdam the Hague Airport ligt in de kleinschaligheid, de snelle doorlooptijd voor passagiers en in efficiënte processen. Om deze sterke punten te handhaven en de passagiersbeleving op peil te houden, wordt de terminal ingrijpend verbouwd. Aan airside wordt de bestaande luchthaventerminal over de volledige lengte van 100 meter ruim tien meter uitgebouwd; een toevoeging van circa 1.000m2 aan volume. Daarnaast wordt zo’n 1.500m2 van het bestaande volume verbouwd.

De verbouwing lost drie belangrijke knelpunten op: de capaciteit van de security doorgang, de verwerking van de uitgaande ruimbagage en de gate ruimte achter de veiligheidscontrole. De nieuwe vertrekhal en een nieuw security filter garanderen een soepele doorstroom van passagiers. Ook wordt eenheid gebracht in het uiterlijk en de uitstraling van het gebouw aan de luchthavenkant.  In januari 2018 is gestart met het vergroten van de vertrekhal. De totale verbouwing duurt ongeveer twee jaar. Tijdens de verbouwing blijft de terminal volledig operationeel.

 

Ontwerp

In het ontwerp is rekening gehouden met (dag-)licht, een zakelijke en warme uitstraling, en met duurzaamheid van de luchthaven. Zo bindt de mossedum dakbedekking fijnstof. Ook draagt deze groene dakbedekking bij aan een stabielere binnentemperatuur.

In het dakvlak zijn twee dakterrassen uitgespaard. Een voor de airside horeca en een voor de landside horeca. Deze uitsparingen fungeren als trechters die het daglicht diep in de nieuwe vertrekhal brengen. Het dak van de uitbreiding is licht hellend. Hierdoor wordt het zicht van de hoger gelegen kantoren op airside niet belemmerd. Het hoge plafond en de glazen gevel zorgen voor een toegenomen ruimtelijkheid in de vertrekhal. Een van de gewaardeerde kwaliteiten van Rotterdam the Hague Airport is de warme, haast huiselijke sfeer. Deze kwaliteit blijft in het nieuwe plan zorgvuldig bewaard. De nieuwe airside gevel sluit naadloos aan op de bestaande aankomsthal.

 

VAN VULPEN

ENERGIENEUTRAAL KANTOOR, VOERTUIGEN PROGRAMMA, RENOVATIE WERKPLAATS

Van Vulpen, een innovatieve aannemer op gebied van infrastructuur, heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Hun nieuwe hoofdkantoor op industrieterrein Papland in Gorinchem moest energiezuinig en toekomstgericht zijn. Moen & van Oosten Architekten vertaalde deze ambitie in een licht, open, groen en energieneutraal kantoor.

 

Het nieuwe hoofdkantoor van Van Vulpen omvat naast werkplekken, leslokalen, vergaderruimtes en een kantine voor de circa 80 medewerkers, ook stallingsruimten voor infra-voertuigen en de renovatie van een bestaande werkplaats voor voertuig onderhoud. Een centraal atrium en een groot terras zorgen voor een boeiende ruimtelijke structuur, met spectaculaire zichtlijnen en daglicht dat diep het gebouw binnendringt. Doordat het kantoorblok wordt opgetild boven het maaiveld, ontstaat er een overdekt parkeerterrein.

 

Het interieur is licht en comfortabel. Akoestische systeemwanden maken een flexibele indeling van de kantoren mogelijk. De vliesgevel met grote glasvlakken, de glazen binnenwanden, eenduidig materiaalgebruik en beplanting zorgen ervoor dat binnen- en buitenruimte visueel in elkaar overlopen. Het gebouw is aangesloten op een warmte-koudeopslag en de benodigde elektriciteit wordt opgewekt met zonnepanelen.

 

Aannemer De Vries en Verburg realiseerde het bouwproject.