Portfolio Categories Home
-1
archive,tax-portfolio_category,term-home,term-70,stockholm-core-2.3.2,qodef-qi--no-touch,qi-addons-for-elementor-1.6.7,select-theme-ver-9.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-7.4,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-22903

WARMTESTATION GROENOORD

groen icoon

Het Warmtestation voor Groenoord, bestaat uit een warmteoverdrachtstation en hulpwarmtestation in één gebouw. Het warmteoverdrachtstation haalt restwarmte uit een bestaande warmteleiding genaamd Leiding over Noord, en zal deze restwarmte gaan leveren aan de wijk Groenoord. Het hulpwarmtestation zorgt voor de leveringszekerheid van warmte indien de warmte uit de Leiding over Noord niet of onvoldoende beschikbaar is. Voor 2050 moeten alle wijken in Nederland aardgasvrij zijn. Gemeente Schiedam wil Groenoord als eerste wijk aardgasvrij maken. Hiervoor realiseert Eneco een nieuwe warmtenet en een bijbehorende warmtestation. Een grote stap in de energietransitie van Schiedam.

 

Parallel aan de snelweg A20 en naast het Prinses Beatrixpark komt een iconisch gebouw te staan dat als een kameleon meekleurt met zijn groenrijke omgeving. Groene schuinlopende volumes omhullen het technische programma van het station. Deze volumes worden geaccentueerd door glazen stroken die tevens enkele zichtlijnen in het gebied benadrukken. Een grote opening richting de Poldervaart zorgt voor een inkijk in het warmtestation.

 

De groene huid van de kameleon bestaat uit een metallic schil. De perforatie van de schil neemt toe naarmate het gebouw ‘groeit’. Bovenin het gebouw zijn de gevelplaten volledig geperforeerd. Dit wordt geaccentueerd door enkele perforaties ’s avonds als een sterrenhemel op te laten lichten. Een plint van begroeiing kleurt met de seizoenen mee. Dag of nacht, zomer of winter, het monolitisch warmtestation kleurt met de omgeving mee.

 

 

Voor meer informatie zie de projecten website van Eneco.

KANTOORGEBOUW PAULINA

ENERGIENEUTRAAL MULTI-TENANT KANTOOR

Bedrijventerrein Honderdland krijgt een stoer, groen en energieneutraal kantoorgebouw.

 

Het energieneutraal multi-tenant kantoorgebouw bevind zich op de kop van eiland II, onderdeel van de laatste fase van de uitbreiding van Honderdland te Maasdijk. Het plan kenmerkt zicht door een centrale as die over het eiland loopt. Het ontwerp wordt rondom deze as gecomponeerd. Op de half-verharde randen van het eiland wordt de parkeergelegenheid gesitueerd, ontsloten door een één-richtings rondweg. Hierbij ontstaat een centrale vlak met grind waarover een groene loper gelegd wordt.

 

Het gebouw wordt opgetild ten opzichte van het maaiveld en middels een grote trappartij en twee lichtgevende kernen ontsloten met het terrein, waardoor een overdekt parkeergebied ontstaat. De centrale as wordt doorgezet in het gebouw in de vorm van een atrium waarin de groene loper als botanische tuin terugkomt met in de grond wortelende tropische bomen. Boven het atrium bevind zich een groen dakterras. Links en rechts van het atrium zweven de kantoorvleugels die middels de lichtgevende kernen en een lange trappartij worden ontsloten.

 

De kantoorverdiepingen worden omkadert met lichte aluminium gevelbanden die als glazenwassersbalkon en vaste buitenzonwering dienen. Lange hangplanten zakken het atrium in vanaf de gevelbanden en balkons.

 

De eerste verdiepingsvloer wordt gebruikt als semi-publieke ruimte met een flexibele inrichting waarbinnen flexwerkplekken, vergaderruimtes, aansluitende voorzieningen en een horeca gelegenheid worden geprojecteerd.

 

Duurzaam ontwerp

 

Het atrium wordt een belangrijk onderdeel in de duurzame klimaatbeheersing van het kantoor, de groene long van het gebouw. Door de integrale ontwerp van gebouw en installaties wordt het geheel energie-neutraal. Het gebouw gebruikt warmtepompen en de benodigde elektriciteit wordt opgewekt door middel van zonnepanelen. Met bewuste materiaalkeuzes volgens de Cradle to Cradle filosofie worden stappen gezet richting een circulair gebouw.

ROTTERDAM THE HAGUE AIRPORT

UITBREIDING LUCHTHAVEN TERMINAL

Planbeschrijving

De kracht van Rotterdam the Hague Airport ligt in de kleinschaligheid, de snelle doorlooptijd voor passagiers en in efficiënte processen. Om deze sterke punten te handhaven en de passagiersbeleving op peil te houden, wordt de terminal ingrijpend verbouwd. Aan airside wordt de bestaande luchthaventerminal over de volledige lengte van 100 meter ruim tien meter uitgebouwd; een toevoeging van circa 1.000m2 aan volume. Daarnaast wordt zo’n 1.500m2 van het bestaande volume verbouwd.

De verbouwing lost drie belangrijke knelpunten op: de capaciteit van de security doorgang, de verwerking van de uitgaande ruimbagage en de gate ruimte achter de veiligheidscontrole. De nieuwe vertrekhal en een nieuw security filter garanderen een soepele doorstroom van passagiers. Ook wordt eenheid gebracht in het uiterlijk en de uitstraling van het gebouw aan de luchthavenkant.  In januari 2018 is gestart met het vergroten van de vertrekhal. De totale verbouwing duurt ongeveer twee jaar. Tijdens de verbouwing blijft de terminal volledig operationeel.

 

Ontwerp

In het ontwerp is rekening gehouden met (dag-)licht, een zakelijke en warme uitstraling, en met duurzaamheid van de luchthaven. Zo bindt de mossedum dakbedekking fijnstof. Ook draagt deze groene dakbedekking bij aan een stabielere binnentemperatuur.

In het dakvlak zijn twee dakterrassen uitgespaard. Een voor de airside horeca en een voor de landside horeca. Deze uitsparingen fungeren als trechters die het daglicht diep in de nieuwe vertrekhal brengen. Het dak van de uitbreiding is licht hellend. Hierdoor wordt het zicht van de hoger gelegen kantoren op airside niet belemmerd. Het hoge plafond en de glazen gevel zorgen voor een toegenomen ruimtelijkheid in de vertrekhal. Een van de gewaardeerde kwaliteiten van Rotterdam the Hague Airport is de warme, haast huiselijke sfeer. Deze kwaliteit blijft in het nieuwe plan zorgvuldig bewaard. De nieuwe airside gevel sluit naadloos aan op de bestaande aankomsthal.

 

Brandweerkazerne Rotterdam The Hague Airport

Luchthaven Brandweerkazerne

De bestaande brandweerkazerne van Rotterdam The Hague Airport was toe aan vervanging. De positie van de nieuwe kazerne werd zorgvuldig gekozen. Brandweervoertuigen moeten overal op het landingsterrein binnen drie minuten ter plaatse kunnen zijn. Ook de indeling van het gebouw is van belang om aan deze eis te kunnen voldoen.

 

Planindeling

 

Aan de ene zijde van de nieuwbouw bevindt zich de remise (garage), functioneel ontworpen voor een snelle uitruk. Aan de andere zijde wordt gewerkt, gesport, les gegeven en geslapen. De brandweerkazerne is 24/7 bemand. De begane grond is ook toegankelijk voor luchthavenpersoneel. Hier zijn fitnessruimtes, kleedkamers en leslokalen gesitueerd rondom een centrale sporthal. De verdieping is gereserveerd voor de huisvesting van de brandweerlieden. Vanuit elk punt in het gebouw moeten de brandweerlieden, de voertuigen binnen 30 seconden kunnen bereiken. Deze eis resulteert in een compact gebouw met korte en heldere looplijnen.

 

De twee delen van het gebouw zijn ook duidelijk te herkennen aan de buitenzijde. De gevel van de remise is voornamelijk gesloten. Een opvallende lichtdoorlatende gevel bij de overhead deuren en sheddaken zorgen voor voldoende daglicht. De overige gevels zijn transparant vormgegeven. Een schuin uitlopende dakoverstek weert de zon.

 

Duurzaamheid

 

De energieneutrale kazerne is duurzaam en gasloos door koeling en verwarming met luchtwarmtepompen. De sheddaken zijn aan de gesloten zijde voorzien van zonnepanelen die de nodige energie voor het gebouw opwekken. Daarnaast is op de zuidgevel een hete-lucht collector gemaakt. Het zwarte vlak in de voorgevel genereert warme lucht (zonneschoorsteen). De mossedum dakbedekking bindt fijnstof en zorgt voor een stabielere binnentemperatuur.

 

VAN VULPEN

ENERGIENEUTRAAL KANTOOR, VOERTUIGEN PROGRAMMA, RENOVATIE WERKPLAATS

Van Vulpen, een innovatieve aannemer op gebied van infrastructuur, heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Hun nieuwe hoofdkantoor op industrieterrein Papland in Gorinchem moest energiezuinig en toekomstgericht zijn. Moen & van Oosten Architekten vertaalde deze ambitie in een licht, open, groen en energieneutraal kantoor.

 

Het nieuwe hoofdkantoor van Van Vulpen omvat naast werkplekken, leslokalen, vergaderruimtes en een kantine voor de circa 80 medewerkers, ook stallingsruimten voor infra-voertuigen en de renovatie van een bestaande werkplaats voor voertuig onderhoud. Een centraal atrium en een groot terras zorgen voor een boeiende ruimtelijke structuur, met spectaculaire zichtlijnen en daglicht dat diep het gebouw binnendringt. Doordat het kantoorblok wordt opgetild boven het maaiveld, ontstaat er een overdekt parkeerterrein.

 

Het interieur is licht en comfortabel. Akoestische systeemwanden maken een flexibele indeling van de kantoren mogelijk. De vliesgevel met grote glasvlakken, de glazen binnenwanden, eenduidig materiaalgebruik en beplanting zorgen ervoor dat binnen- en buitenruimte visueel in elkaar overlopen. Het gebouw is aangesloten op een warmte-koudeopslag en de benodigde elektriciteit wordt opgewekt met zonnepanelen.

 

Aannemer De Vries en Verburg realiseerde het bouwproject.

Woonboerderij Rhoon

renovatie monument

Deze woonboerderij te Rhoon, bouwjaar rond 1620, is in 2019 en 2020 grondig door ons gerenoveerd. Naast allerlei technische verbeteringen is ook de kans benut om ruimtelijk meer openheid in de plattegronden te creëren.  Steeds met respect voor de historische kwaliteiten van dit gemeentelijk monument.

 

Ruimtelijk cruciaal in het plan is de vervanging van een bestaande, niet monumentale, moeilijk beloopbare trap in het hart van de plattegrond. De nieuwe trap is ontworpen als een nieuw toegevoegd modern object van blank staal en glas op een natuurstenen voet van travertin. Door één trapdeel in glas uit te  voeren ontstaat een diagonale zichtlijn van woonkamer naar eetkamer. Tevens wordt hierdoor het daglicht van de bovenverdieping in het hart van de woning gebracht.

 

Op de verdieping is een groot deel van de zoldervloer verwijderd. Hierdoor komt een deel van de kap met gerestaureerde spanten in het zicht. Er is een erker aan de tuinzijde toegevoegd om meer daglicht binnen te brengen. Verder is de buitengevel ongewijzigd gebleven en alleen technisch gerestaureerd.

 

In de niet monumentale bijgebouwen in de tuin zijn de fitness, de sauna, een gastenverblijf, de garage en een orangerie ondergebracht. Tegelijk met de renovatie is de isolatie van de gebouwschil sterk verbeterd en is een volledig nieuwe duurzame installatie aangelegd. In het bijgebouw zijn onder meer PV-leien toegepast die de zonne-energie opvangen.

 

Uitvoering:

Hoofdaannemer:             Verhaarbouw

Trap:                                   EeStairs

Installaties:                       Van Rennes

Inrichting:                         Piet Boon