Portfolio Categories Home
-1
archive,tax-portfolio_category,term-home,term-70,stockholm-core-1.2.2,select-theme-ver-5.3,ajax_fade,page_not_loaded,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.0,vc_responsive

KANTOORGEBOUW PAULINA

ENERGIENEUTRAAL MULTI-TENANT KANTOOR

Bedrijventerrein Honderdland krijgt een stoer, groen en energieneutraal kantoorgebouw.

 

Het energieneutraal multi-tenant kantoorgebouw bevind zich op de kop van eiland II, onderdeel van de laatste fase van de uitbreiding van Honderdland te Maasdijk. Het plan kenmerkt zicht door een centrale as die over het eiland loopt. Het ontwerp wordt rondom deze as gecomponeerd. Op de half-verharde randen van het eiland wordt de parkeergelegenheid gesitueerd, ontsloten door een één-richtings rondweg. Hierbij ontstaat een centrale vlak met grind waarover een groene loper gelegd wordt.

 

Het gebouw wordt opgetild ten opzichte van het maaiveld en middels een grote trappartij en twee lichtgevende kernen ontsloten met het terrein, waardoor een overdekt parkeergebied ontstaat. De centrale as wordt doorgezet in het gebouw in de vorm van een atrium waarin de groene loper als botanische tuin terugkomt met in de grond wortelende tropische bomen. Boven het atrium bevind zich een groen dakterras. Links en rechts van het atrium zweven de kantoorvleugels die middels de lichtgevende kernen en een lange trappartij worden ontsloten.

 

De kantoorverdiepingen worden omkadert met lichte aluminium gevelbanden die als glazenwassersbalkon en vaste buitenzonwering dienen. Lange hangplanten zakken het atrium in vanaf de gevelbanden en balkons.

 

De eerste verdiepingsvloer wordt gebruikt als semi-publieke ruimte met een flexibele inrichting waarbinnen flexwerkplekken, vergaderruimtes, aansluitende voorzieningen en een horeca gelegenheid worden geprojecteerd.

 

Duurzaam ontwerp

 

Het atrium wordt een belangrijk onderdeel in de duurzame klimaatbeheersing van het kantoor, de groene long van het gebouw. Door de integrale ontwerp van gebouw en installaties wordt het geheel energie-neutraal. Het gebouw gebruikt warmtepompen en de benodigde elektriciteit wordt opgewekt door middel van zonnepanelen. Met bewuste materiaalkeuzes volgens de Cradle to Cradle filosofie worden stappen gezet richting een circulair gebouw.

ROTTERDAM THE HAGUE AIRPORT

UITBREIDING LUCHTHAVEN TERMINAL

Planbeschrijving

De kracht van Rotterdam the Hague Airport ligt in de kleinschaligheid, de snelle doorlooptijd voor passagiers en in efficiënte processen. Om deze sterke punten te handhaven en de passagiersbeleving op peil te houden, wordt de terminal ingrijpend verbouwd. Aan airside wordt de bestaande luchthaventerminal over de volledige lengte van 100 meter ruim tien meter uitgebouwd; een toevoeging van circa 1.000m2 aan volume. Daarnaast wordt zo’n 1.500m2 van het bestaande volume verbouwd.

De verbouwing lost drie belangrijke knelpunten op: de capaciteit van de security doorgang, de verwerking van de uitgaande ruimbagage en de gate ruimte achter de veiligheidscontrole. De nieuwe vertrekhal en een nieuw security filter garanderen een soepele doorstroom van passagiers. Ook wordt eenheid gebracht in het uiterlijk en de uitstraling van het gebouw aan de luchthavenkant.  In januari 2018 is gestart met het vergroten van de vertrekhal. De totale verbouwing duurt ongeveer twee jaar. Tijdens de verbouwing blijft de terminal volledig operationeel.

 

Ontwerp

In het ontwerp is rekening gehouden met (dag-)licht, een zakelijke en warme uitstraling, en met duurzaamheid van de luchthaven. Zo bindt de mossedum dakbedekking fijnstof. Ook draagt deze groene dakbedekking bij aan een stabielere binnentemperatuur.

In het dakvlak zijn twee dakterrassen uitgespaard. Een voor de airside horeca en een voor de landside horeca. Deze uitsparingen fungeren als trechters die het daglicht diep in de nieuwe vertrekhal brengen. Het dak van de uitbreiding is licht hellend. Hierdoor wordt het zicht van de hoger gelegen kantoren op airside niet belemmerd. Het hoge plafond en de glazen gevel zorgen voor een toegenomen ruimtelijkheid in de vertrekhal. Een van de gewaardeerde kwaliteiten van Rotterdam the Hague Airport is de warme, haast huiselijke sfeer. Deze kwaliteit blijft in het nieuwe plan zorgvuldig bewaard. De nieuwe airside gevel sluit naadloos aan op de bestaande aankomsthal.

Brandweerkazerne Rotterdam The Hague Airport

Luchthaven Brandweerkazerne

De bestaande brandweerkazerne van Rotterdam The Hague Airport is toe aan vervanging. De positie van de nieuwe kazerne werd zorgvuldig gekozen. Brandweervoertuigen moeten overal op het landingsterrein binnen drie minuten ter plaatse kunnen zijn. Ook de indeling van het gebouw is van belang om aan deze eis te kunnen voldoen.

 

Planindeling

 

Aan de ene zijde van de nieuwbouw bevindt zich de remise (garage), functioneel ontworpen voor een snelle uitruk. Aan de andere zijde wordt gewerkt, gesport, les gegeven en geslapen. De brandweerkazerne is 24/7 bemand. De begane grond is ook toegankelijk voor luchthavenpersoneel. Hier zijn fitnessruimtes, kleedkamers en leslokalen gesitueerd rondom een centrale sporthal. De verdieping is gereserveerd voor de huisvesting van de brandweerlieden. Vanuit elk punt in het gebouw moeten de brandweerlieden, de voertuigen binnen 30 seconden kunnen bereiken. Deze eis resulteert in een compact gebouw met korte en heldere looplijnen.

 

De twee delen van het gebouw zijn ook duidelijk te herkennen aan de buitenzijde. De gevel van de remise is voornamelijk gesloten. Een opvallende lichtdoorlatende gevel bij de overhead deuren en sheddaken zorgen voor voldoende daglicht. De overige gevels zijn transparant vormgegeven. Een schuin uitlopende dakoverstek weert de zon.

 

Duurzaamheid

 

De nieuwbouw is aangesloten op lucht/water warmtepompen. De sheddaken zijn aan de gesloten zijde voorzien van zonnepanelen. Daarnaast is op de zuidgevel een hete-lucht collector gemaakt. Het zwarte vlak in de voorgevel genereert warme lucht (zonneschoorsteen). De mossedum dakbedekking bindt fijnstof en zorgt voor een stabielere binnentemperatuur.

 

 

VAN VULPEN

ENERGIENEUTRAAL KANTOOR

Van Vulpen, een innovatieve aannemer op gebied van infrastructuur, heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Hun nieuwe hoofdkantoor op industrieterrein Papland in Gorinchem moest energiezuinig en toekomstgericht zijn. Moen & van Oosten Architekten vertaalde deze ambitie in een licht, open, groen en energieneutraal kantoor.

 

Het nieuwe hoofdkantoor van Van Vulpen omvat  werkplekken, leslokalen, vergaderruimtes en een kantine voor de circa 80 medewerkers. Een centraal atrium en een groot terras zorgen voor een boeiende ruimtelijke structuur, met spectaculaire zichtlijnen en daglicht dat diep het gebouw binnendringt. Doordat het kantoorblok wordt opgetild boven het maaiveld, ontstaat er een overdekt parkeerterrein.

 

Het interieur is licht en comfortabel. Akoestische systeemwanden maken een flexibele indeling van de kantoren mogelijk. De vliesgevel met grote glasvlakken, de glazen binnenwanden, eenduidig materiaalgebruik en beplanting zorgen ervoor dat binnen- en buitenruimte visueel in elkaar overlopen. Het gebouw is aangesloten op een warmte-koudeopslag en de benodigde elektriciteit wordt opgewekt met zonnepanelen.

 

Aannemer De Vries en Verburg realiseerde het bouwproject.

Copyrighted Image