Portfolio Categories Utiliteitsbouw
-1
archive,tax-portfolio_category,term-utiliteitsbouw,term-4,stockholm-core-2.3,qodef-qi--no-touch,qi-addons-for-elementor-1.3,select-theme-ver-8.9,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-6.7.0,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-22903

WARMTESTATION GROENOORD

groen icoon

Het Warmtestation voor Groenoord, bestaat uit een warmteoverdrachtstation en hulpwarmtestation in één gebouw. Het warmteoverdrachtstation haalt restwarmte uit een bestaande warmteleiding genaamd Leiding over Noord, en zal deze restwarmte gaan leveren aan de wijk Groenoord. Het hulpwarmtestation zorgt voor de leveringszekerheid van warmte indien de warmte uit de Leiding over Noord niet of onvoldoende beschikbaar is. Voor 2050 moeten alle wijken in Nederland aardgasvrij zijn. Gemeente Schiedam wil Groenoord als eerste wijk aardgasvrij maken. Hiervoor realiseert Eneco een nieuwe warmtenet en een bijbehorende warmtestation. Een grote stap in de energietransitie van Schiedam.

 

Parallel aan de snelweg A20 en naast het Prinses Beatrixpark komt een iconisch gebouw te staan dat als een kameleon meekleurt met zijn groenrijke omgeving. Groene schuinlopende volumes omhullen het technische programma van het station. Deze volumes worden geaccentueerd door glazen stroken die tevens enkele zichtlijnen in het gebied benadrukken. Een grote opening richting de Poldervaart zorgt voor een inkijk in het warmtestation.

 

De groene huid van de kameleon bestaat uit een metallic schil. De perforatie van de schil neemt toe naarmate het gebouw ‘groeit’. Bovenin het gebouw zijn de gevelplaten volledig geperforeerd. Dit wordt geaccentueerd door enkele perforaties ’s avonds als een sterrenhemel op te laten lichten. Een plint van begroeiing kleurt met de seizoenen mee. Dag of nacht, zomer of winter, het monolitisch warmtestation kleurt met de omgeving mee.

 

 

Voor meer informatie zie de projecten website van Eneco.

KANTOORGEBOUW PAULINA

ENERGIENEUTRAAL MULTI-TENANT KANTOOR

Bedrijventerrein Honderdland krijgt een stoer, groen en energieneutraal kantoorgebouw.

 

Het energieneutraal multi-tenant kantoorgebouw bevind zich op de kop van eiland II, onderdeel van de laatste fase van de uitbreiding van Honderdland te Maasdijk. Het plan kenmerkt zicht door een centrale as die over het eiland loopt. Het ontwerp wordt rondom deze as gecomponeerd. Op de half-verharde randen van het eiland wordt de parkeergelegenheid gesitueerd, ontsloten door een één-richtings rondweg. Hierbij ontstaat een centrale vlak met grind waarover een groene loper gelegd wordt.

 

Het gebouw wordt opgetild ten opzichte van het maaiveld en middels een grote trappartij en twee lichtgevende kernen ontsloten met het terrein, waardoor een overdekt parkeergebied ontstaat. De centrale as wordt doorgezet in het gebouw in de vorm van een atrium waarin de groene loper als botanische tuin terugkomt met in de grond wortelende tropische bomen. Boven het atrium bevind zich een groen dakterras. Links en rechts van het atrium zweven de kantoorvleugels die middels de lichtgevende kernen en een lange trappartij worden ontsloten.

 

De kantoorverdiepingen worden omkadert met lichte aluminium gevelbanden die als glazenwassersbalkon en vaste buitenzonwering dienen. Lange hangplanten zakken het atrium in vanaf de gevelbanden en balkons.

 

De eerste verdiepingsvloer wordt gebruikt als semi-publieke ruimte met een flexibele inrichting waarbinnen flexwerkplekken, vergaderruimtes, aansluitende voorzieningen en een horeca gelegenheid worden geprojecteerd.

 

Duurzaam ontwerp

 

Het atrium wordt een belangrijk onderdeel in de duurzame klimaatbeheersing van het kantoor, de groene long van het gebouw. Door de integrale ontwerp van gebouw en installaties wordt het geheel energie-neutraal. Het gebouw gebruikt warmtepompen en de benodigde elektriciteit wordt opgewekt door middel van zonnepanelen. Met bewuste materiaalkeuzes volgens de Cradle to Cradle filosofie worden stappen gezet richting een circulair gebouw.

ROTTERDAM THE HAGUE AIRPORT

UITBREIDING LUCHTHAVEN TERMINAL

Planbeschrijving

De kracht van Rotterdam the Hague Airport ligt in de kleinschaligheid, de snelle doorlooptijd voor passagiers en in efficiënte processen. Om deze sterke punten te handhaven en de passagiersbeleving op peil te houden, wordt de terminal ingrijpend verbouwd. Aan airside wordt de bestaande luchthaventerminal over de volledige lengte van 100 meter ruim tien meter uitgebouwd; een toevoeging van circa 1.000m2 aan volume. Daarnaast wordt zo’n 1.500m2 van het bestaande volume verbouwd.

De verbouwing lost drie belangrijke knelpunten op: de capaciteit van de security doorgang, de verwerking van de uitgaande ruimbagage en de gate ruimte achter de veiligheidscontrole. De nieuwe vertrekhal en een nieuw security filter garanderen een soepele doorstroom van passagiers. Ook wordt eenheid gebracht in het uiterlijk en de uitstraling van het gebouw aan de luchthavenkant.  In januari 2018 is gestart met het vergroten van de vertrekhal. De totale verbouwing duurt ongeveer twee jaar. Tijdens de verbouwing blijft de terminal volledig operationeel.

 

Ontwerp

In het ontwerp is rekening gehouden met (dag-)licht, een zakelijke en warme uitstraling, en met duurzaamheid van de luchthaven. Zo bindt de mossedum dakbedekking fijnstof. Ook draagt deze groene dakbedekking bij aan een stabielere binnentemperatuur.

In het dakvlak zijn twee dakterrassen uitgespaard. Een voor de airside horeca en een voor de landside horeca. Deze uitsparingen fungeren als trechters die het daglicht diep in de nieuwe vertrekhal brengen. Het dak van de uitbreiding is licht hellend. Hierdoor wordt het zicht van de hoger gelegen kantoren op airside niet belemmerd. Het hoge plafond en de glazen gevel zorgen voor een toegenomen ruimtelijkheid in de vertrekhal. Een van de gewaardeerde kwaliteiten van Rotterdam the Hague Airport is de warme, haast huiselijke sfeer. Deze kwaliteit blijft in het nieuwe plan zorgvuldig bewaard. De nieuwe airside gevel sluit naadloos aan op de bestaande aankomsthal.

 

Brandweerkazerne Rotterdam The Hague Airport

Luchthaven Brandweerkazerne

De bestaande brandweerkazerne van Rotterdam The Hague Airport was toe aan vervanging. De positie van de nieuwe kazerne werd zorgvuldig gekozen. Brandweervoertuigen moeten overal op het landingsterrein binnen drie minuten ter plaatse kunnen zijn. Ook de indeling van het gebouw is van belang om aan deze eis te kunnen voldoen.

 

Planindeling

 

Aan de ene zijde van de nieuwbouw bevindt zich de remise (garage), functioneel ontworpen voor een snelle uitruk. Aan de andere zijde wordt gewerkt, gesport, les gegeven en geslapen. De brandweerkazerne is 24/7 bemand. De begane grond is ook toegankelijk voor luchthavenpersoneel. Hier zijn fitnessruimtes, kleedkamers en leslokalen gesitueerd rondom een centrale sporthal. De verdieping is gereserveerd voor de huisvesting van de brandweerlieden. Vanuit elk punt in het gebouw moeten de brandweerlieden, de voertuigen binnen 30 seconden kunnen bereiken. Deze eis resulteert in een compact gebouw met korte en heldere looplijnen.

 

De twee delen van het gebouw zijn ook duidelijk te herkennen aan de buitenzijde. De gevel van de remise is voornamelijk gesloten. Een opvallende lichtdoorlatende gevel bij de overhead deuren en sheddaken zorgen voor voldoende daglicht. De overige gevels zijn transparant vormgegeven. Een schuin uitlopende dakoverstek weert de zon.

 

Duurzaamheid

 

De energieneutrale kazerne is duurzaam en gasloos door koeling en verwarming met luchtwarmtepompen. De sheddaken zijn aan de gesloten zijde voorzien van zonnepanelen die de nodige energie voor het gebouw opwekken. Daarnaast is op de zuidgevel een hete-lucht collector gemaakt. Het zwarte vlak in de voorgevel genereert warme lucht (zonneschoorsteen). De mossedum dakbedekking bindt fijnstof en zorgt voor een stabielere binnentemperatuur.

 

Polyplastic

kantoor en productiehal

Polyplastic, een bedrijf dat producten in acrylaatglas ontwikkelt en produceert, groeit en moderniseert. Moen & van Oosten Architekten stelde samen met hen een masterplan op voor een efficiënt functionerend complex met een ruimere opzet en aandacht voor duurzaamheid.  Dit masterplan bestaat uit drie opeenvolgende bouwfases. De tweede fase werd in het najaar van 2018 opgeleverd. Tijdens de bouwfasen blijft Polyplastic volledig operationeel.

 

Planindeling

 

Het vernieuwde en uitgebreide complex biedt plaats aan de kantoren, de productiehallen en een showroom. Grote glasvlakken zorgen voor transparantie tussen de verschillende onderdelen. Alle functies hebben zo een ruimtelijke relatie met elkaar en de indrukwekkende robotopstellingen van het moderne productieproces zijn duidelijk zichtbaar.

 

Het ontwerp van de productiehal is functioneel en zakelijk. In het interieur ligt het accent op het kantoorblok, dat als een vrijstaand volume onder het dakoverstek van de productiehal geschoven lijkt. Aan de buitenzijde geeft een spiegelstrook in het gevelvlak de illusie dat het dak en de kantoren elkaar niet raken. De antracietkleurige stijlen van de vliesgevel en het groen getinte glas benadrukken de professionele kwaliteit van Polyplastic.

 

Een kolomvrije overspanning van meer dan 14 meter laat een vrije indeling van het kantoorvolume toe. Een variatie aan open kantoortuinen en vergaderruimtes is transparant vormgegeven. Zowel binnen als buiten heeft het gebouw een moderne no-nonsense uitstraling. De inrichting van de kantoren is in samenwerking met Bob Manders Architecture uitgewerkt.

 

Fase 3 van het masterplan bestaat uit de uitbreiding van de productiehal en de herindeling van het terrein. Deze fase wordt in 2019 uitgevoerd.

 

Duurzaamheid

 

Ook op gebied van duurzaamheid is het complex toekomstgericht. Alle daken zijn berekend op zonnepanelen. Met de installaties is veel aandacht besteed aan warmteterugwinning. Het productieproces kent een hoge warmteafgifte. Deze warmte wordt in de winter gebruikt om het kantoor te verwarmen via een warmtewisselaar. In de zomer maakt een luchtwarmtepomp gebruik van de warmte uit het productieproces voor verkoeling van het gebouw.

VAN VULPEN

ENERGIENEUTRAAL KANTOOR

Van Vulpen, een innovatieve aannemer op gebied van infrastructuur, heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Hun nieuwe hoofdkantoor op industrieterrein Papland in Gorinchem moest energiezuinig en toekomstgericht zijn. Moen & van Oosten Architekten vertaalde deze ambitie in een licht, open, groen en energieneutraal kantoor.

 

Het nieuwe hoofdkantoor van Van Vulpen omvat  werkplekken, leslokalen, vergaderruimtes en een kantine voor de circa 80 medewerkers. Een centraal atrium en een groot terras zorgen voor een boeiende ruimtelijke structuur, met spectaculaire zichtlijnen en daglicht dat diep het gebouw binnendringt. Doordat het kantoorblok wordt opgetild boven het maaiveld, ontstaat er een overdekt parkeerterrein.

 

Het interieur is licht en comfortabel. Akoestische systeemwanden maken een flexibele indeling van de kantoren mogelijk. De vliesgevel met grote glasvlakken, de glazen binnenwanden, eenduidig materiaalgebruik en beplanting zorgen ervoor dat binnen- en buitenruimte visueel in elkaar overlopen. Het gebouw is aangesloten op een warmte-koudeopslag en de benodigde elektriciteit wordt opgewekt met zonnepanelen.

 

Aannemer De Vries en Verburg realiseerde het bouwproject.

Mortuarium Schiphol

nul-energie accommodatie

In 2017 opende Schiphol een nieuw mortuarium dat duurzaam en circulair is gebouwd, volgens de Cradle to Cradle (C2C) principes. Het gebouw heeft een BREEAM Oustanding certificaat.

 

Het gebouw is circa 500 m2 groot en biedt plaats aan een ontvangstruimte voor 40 personen, een opbaarruimte, een rituele bewassingsruimte, werkruimte, obductieruimte, een kantoor en sanitaire ruimten. Het is een commerciële ruimte met Zorg Diensten Groep (ZDG) als huurder. ZDG is actief in verzorging en mortuaria in ziekenhuizen en dus ook op Schiphol. ZDG faciliteert overledenen en nabestaanden die via de luchthaven Nederland binnenkomen of verlaten. Het mortuarium bevindt zich op de grens van airside en landside, waardoor overledenen direct van en naar het vliegtuig gebracht kunnen worden. In het mortuarium is rekening gehouden met verschillende culturen en rouwrituelen. Nabestaanden kunnen er ook afscheid nemen. Verder bestaat het mortuarium onder meer uit een opbaarruimte met bewassingsruimte, een verzorgingsruimte en ruimte waar de politie lijkschouw kan uitvoeren. Het nieuwe mortuarium aan de Jan Plezierweg vervangt het voormalige mortuarium dat plaats moest maken voor de nieuwe pier van Schiphol.

Schiphol is een van de weinige luchthavens die een dergelijke voorziening heeft. Hier worden jaarlijks ongeveer 2.500 overledenen opgevangen.

 

Duurzaam & demontabel

 

Omdat de locatie een beperkte gebruiksduur heeft vanwege ruimtereservering voor uitbreiding van de Terminal, is demontabel bouwen vrijwel direct als uitgangspunt gekozen. Deze keuze leidde uiteindelijk tot de uitgangspunten Cradle to Cradle (C2C) en Circulaire Economie. Het mortuarium is het eerste gebouw op en van Schiphol dat volledig Cradle to Cradle is.

Ook voldoet het aan de BREEAM Oustanding criteria. Dit is behaald met isolerende en energie opwekkende toepassingen, zoals het circulair klimaatbestendige watersysteem dat water trager afvoert en filtert waardoor het zelfs geschikt is als drinkwater. De elektriciteit komt van zonnepanelen en het licht van led-verlichting. Daarnaast draagt aan het bouwniveau BREEAM Outstanding ook de toevoeging van ENS technologie bij, die fijnstof – een vorm van luchtvervuiling- opvangt en daardoor zorgt voor een gezondere (werk)omgeving. De bouw van dit mortuarium draagt bij aan Schiphols ambitie om in 2030 een zero waste-luchthaven te worden.

Moen & van Oosten - Staalduinen Logistics

Staalduinen Logistics

kantoor en opleidingscentrum

Planbeschrijving
Dit energieneutrale kantoorgebouw maakt deel uit van een complex aan logistieke gebouwen op het terrein van Staalduinen Logistics. Het is, zoals alle projecten van Moen & van Oosten Architekten, integraal ontworpen. Bouwkosten, constructie en installaties zijn intensief op elkaar afgestemd.

 

Het programma omvat kantoren en presentatie- en instructieruimten. Alle ruimten in het twee verdiepingen hoge gebouw liggen rond een centrale, dubbelhoge presentatieruimte. Aan één zijde daarvan is een permanente tribune, die tevens als trap kan worden gebruikt. De meeste kantoren bevinden zich op de verdieping. Dit zorgt voor een goed overzicht over het terrein. Door grote aandacht voor het binnenmilieu, de logistieke inrichting en de materiaalkeuzes heeft het pand een prettig werkklimaat.

 

Duurzaam ontwerp
De onderbouw is uitgevoerd in beton. De bovenbouw heeft een lichte, hybride constructie van staal en hout. Het dak heeft een bedekking van mossedum,  met een druppelleiding. Dit verhoogt de stabiliteit van het binnenklimaat. Ruime dakoverstekken boven de zuid- en oostgevel zorgen voor permanente zonwering. Op tactische posities zijn ramen elektronisch open en dicht te sturen voor een natuurlijke afvoer van warmte.

 

Energieneutraal
Door de bouwkundige voorzieningen en de energie-efficiënte installaties voorzien de 156 PV-cellen op het dak volledig in de energiebehoefte van het gebouw. Er zijn drie verschillende klimaatzones, passend bij de functies van het gebouw. Ventilatie en koeling worden temperatuur- en CO2 gestuurd. Verlichting wordt geoptimaliseerd door bewegings- en daglichtdetectie.

 

Duurzaam materiaalgebruik
Alle materialen werden zorgvuldig afgewogen op duurzaamheidaspecten. Zo bestaan de aluminium buitenkozijnen en aluminiumcomposiet beplatingen voor 70% uit gerecycled aluminium. Stenen geveldelen zijn gemaakt van herbruikbaar Click-Brick. Voor alle binnenkozijnen en de dakconstructie is FSC hout toegepast. Het dakvlak bestaat uit stalen cannelureplaten. Deze zijn aan de onderzijde geperforeerd en blijven in het zicht. Dit heeft een positief effect op de akoestiek in het gebouw. Het kleurgebruik en de gelamineerde houten liggers dragen bij aan een warme atmosfeer.

 

 

 

Henk Moen, architect BNA – Moen & van Oosten Architekten

Moen & van Oosten - Remise Sneeuwvloot Schiphol

Sneeuwvloot Schiphol Airport

remise, onderhoud- en commandocentrum

Planbeschrijving
Het programma bestaat uit een stalling voor de voertuigen van de sneeuwvloot van Schiphol, een garage voor het onderhoud aan de voertuigen, een commandocentrum voor de operatie en een gedeelte voor het reguliere onderhoud aan de infrastructuur op Schiphol. En een aantal kantoren.

 

Het ontwerp is volledig gebaseerd op de enorme manoeuvreerruimte van de gigantische sneeuwvloot voertuigen. Om dit op de beschikbare locatie mogelijk te maken, is er voor een diagonale structuur in de garage gekozen. Voor iedere weerssituatie is een andere volgorde van voertuigen vereist voordat zij richting airside vertrekken. Om die reden moet een ronde om het gebouw kunnen worden gereden, zodat ieder voertuig op de juiste positie in de colonne kan invoegen.

 

 

 

Henk Moen, architect BNA – Moen & van Oosten Architekten

Copyrighted Image