Portfolio Categories Utiliteitsbouw
-1
archive,paged,tax-portfolio_category,term-utiliteitsbouw,term-4,paged-2,stockholm-core-2.3,qodef-qi--no-touch,qi-addons-for-elementor-1.3,select-theme-ver-8.9,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-6.7.0,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-22903
Moen & van Oosten - Koninklijke Marechaussee en Douane

Koninklijke Marechaussee en Douane Brigade Zuid-Holland

kantoren, voorzieningen en voertuigenprogramma

Planbeschrijving
Het Brigadekantoor van de Koninklijke Marechaussee en Douane Zuid-Holland bestaat globaal uit 3.250 m2 kantoren met voorzieningen en 5.250 m2 aan accommodatie voor stalling en onderhoud van voertuigen. De gevelbekleding en de 100% kavelbenutting zijn overeenkomstig het beeldkwaliteitplan voor de bedrijvenhof op Rotterdam The Hague Airport. De gewenste parkeercapaciteit is volledig binnen de gebouwcontouren opgelost.

 

Ontwerp
Het kantoordeel bestaat uit drie bouwlagen. Ruimtelijkheid, hoogteaccenten en grote vlakverdelingen kenmerken dit duurzame gebouw. De materiaalkeuze is gebaseerd op aspecten als lange levensduur, recycling en milieubelasting. Grote glaspartijen, plafonds van blank hout, en vliesgevels van gerecycled blank aluminium geven het pand een open uitstraling. In contrast met de relatief sober ogende gevels, is het interieur een kleurrijk geheel. Met veel daglicht en een opvallende verdeling van armaturen. Dit alles zorgt voor een ruimtelijke, comfortabele werkomgeving. De verdiepingen kijken uit op een patiotuin op het ruim opgezette parkeerdek.

 

Constructie
De constructie bestaat uit een stalen hoofddraagstructuur, met staalplaatbeton vloeren. Twee in het werk gestorte betonnen kernen en windverbanden in de dichte zijgevels zorgen voor de stabiliteit. Het kantoor is zowel constructief als installatietechnisch voorbereid op een extra verdieping. Een deel daarvan is al voor de eindoplevering gedeeltelijk benut.

 

 

 

Henk Moen, architect BNA – Moen & van Oosten Architekten

Moen & van Oosten - Rhenus Logistics Schiphol

Rhenus Logistics Schiphol Z.O.

warehouse en luchtvrachtkantoor

Planbeschrijving
Het gebouw voor Rhenus Logistics maakt deel uit van een reeks vrachtgebouwen voor de tweede fase van het Vrachtareaal Schiphol Zuidoost. Het bestaat uit 7.500 m2 opslagruimte, met 12 loading docks en airside ontsluiting, en 3.000 m2 kantoorruimte. De laad- en loskuil bevindt zich in een patio onder het kantoor. Hierdoor zijn de loading docks van daglicht voorzien en kan het voorterrein optimaal worden benut. De kantoren bevinden zich op de verdieping, over de volle breedte en de zuidzijde van het gebouw. Ter plaatse van de loading patio hebben de kantoren aan beide zijden daglicht. Bij de kantine is een inpandig buitenterras opgenomen.

 

Constructie, materiaalgebruik en duurzaamheid
De structuur van het gebouw bestaat uit een tafel van in het werk gestorte beton. De stalen constructie van het dak van de magazijnruimte loopt door over het kantoordeel en steunt aan de voorzijde op de betonnen tafel. In de zijgevels is deze constructieve opzet expressief gemaakt door de metalen beplating schuin op te laten lopen. Daaronder en aan de ontsluitingszijde van het gebouw wordt de buitenhuid in steen uitgevoerd. Dit vergroot de levensduur in verband met de grotere kans op mechanische beschadiging.

 

Er is tijdens het ontwerpproces veel aandacht besteed aan duurzaamheid. Zowel wat betreft de gebouwinstallaties als duurzaam materiaalgebruik. De toegepaste steen in de voorgevel, bijvoorbeeld, wordt droog gestapeld en is gemakkelijk recyclebaar. Eén van de meest effectieve maatregelen op dit gebied is ook de meest eenvoudige: veel daglicht in gevels en dak van het warehouse, gecombineerd met daglichtgestuurde verlichting.

 

Kleurenreeks
De daglichtvoorziening voor het warehouse is een beeldbepalend onderdeel van het gebouw. De transparante gevels worden gemaakt van Rodeca lichtbouwelementen. De lichtbouw elementen, in de zeven kleuren van de regenboog, zijn in de 153 m lange gevel verdeeld op basis van de getallenreeks van Fibonacci. Elke kleur heeft zijn eigen ritme, corresponderend met een getal uit de reeks. De natuurlijke harmonie, die hiervan het gevolg is, is niet in één oogopslag te zien maar wel voelbaar. De kleurvlakken zijn opgenomen in kaders van zwarte metalen beplating.

 

 

 

Henk Moen, architect BNA – Moen & van Oosten Architekten

Moen & van Oosten - Plaisier Rijplaten en Schotten

Plaisier

NUL-energiekantoor

Programma
Het houten NUL-energiekantoor voor rijplaat- en schottenspecialist Plaisier bestaat uit twee lagen. Het is opgezet als een cockpit die het bedrijfsterrein overziet. Op de begane grond zijn de receptie, de kantine voor chauffeurs en een groepskantoor. Op de verdieping bevinden zich o.a. het directiekantoor en een vergaderruimte. Beide lagen worden door een kijkstrook met elkaar verbonden. De bedrijfsvoering van Plaisier is gericht op duurzaamheid. Ook als toeleverancier in de bouw is voor deze opdrachtgever een lage notering op de CO2 ladder van belang. Om die redenen is gekozen voor duurzaam ontworpen nieuwbouw.

 

Duurzaam ontwerp
De noordgevel van het kantoor is hoog, zeer goed geïsoleerd en relatief gesloten. De meer transparante zuidgevel is trapsgewijs opgebouwd, met hellende dakvlakken in verschillende hoeken. Het hoogste vlak is volledig belegd met zonnepanelen. De bovenverdieping kijkt uit op een dak met mossedum, voorzien van een druppelleiding. Dit heeft positief effect op het binnenklimaat.

 

In de houten constructie, de houtskelet buitengevels en in het interieur is uitsluitend FSC en PEFC gecertificeerd hout gebruikt, dat veelal in het zicht blijft. Het hout van de buitengevels is duurzaam verduurzaamd en onderhoudsvrij. De dakvlakken bestaan uit geperforeerde stalen cannelureplaten. Ze blijven aan de onderzijde in het zicht. De perforatie heeft een positief effect op de akoestiek in het pand.

 

Een deel van het terrein wordt in beslag genomen door een waterpartij, die dient als retentiereservoir voor de Crezeepolder. Om op het terrein geen opslagcapaciteit te verliezen, is het pand zwevend boven het water geplaatst.

 

Energiepositief
Door de bouwkundige en installatietechnische oplossingen heeft het gebouw een Rc-waarde van 6. Het genereert meer energie dan het verbruikt. In de toegepaste materialen is ruim 40 ton CO2 opgeslagen.

 

Het project wordt in de zomer van 2015 opgeleverd.

 

 

 

Henk Moen, architect BNA – Moen & van Oosten Architekten

Moen & van Oosten - Sitecom - Het Nieuwe Werken kantoor

Sitecom

Het Nieuwe Werken kantoor

Planbeschrijving
Het kantoor is ontworpen als een ontmoetingsplaats voor de medewerkers van Sitecom Europe in binnen- en buitenland. Het stedenbouwkundig plan biedt ruimte aan kantoorvilla’s in een parkachtige setting. Deze gedachte sluit naadloos aan bij de door Sitecom gewenste atmosfeer voor hun IT bedrijf: geen traditioneel kantoor maar een warme, kleurrijke omgeving, bijna een woning. Een plaats om elkaar te ontmoeten, waar samen producten worden ontwikkeld, waar een hecht team kan ontstaan.

 

Er is daarom letterlijk een villa ontworpen, met veel kenmerken van een luxe woning. Niet om te slapen, maar wel om te dromen natuurlijk.

 

Ontwerp
In het plan zijn behalve werkplekken ook een fitnessruimte met kleedruimte en douches, en een luxe keuken opgenomen. Over de volle hoogte van het gebouw verbindt de wintertuin alle verdiepingen ruimtelijk met elkaar. Het glas in de gevels loopt door tot op de grond. Het gekozen installatiesysteem maakt radiatoren overbodig. Geen obstakels, openheid.

 

Het gebouw is door zijn transparantie een bijna permanente theatervoorstelling van menselijke activiteit. Met eenvoudige middelen is in het gebouw een fascinerende ruimtelijke kwaliteit ontstaan. De hoofdvorm refereert aan de kenmerkende vormgeving van de Sitecom producten.

 

Materialen
De draagstructuur is van beton, met in het werk nagespannen vloeren. De transparante buitengevels zijn blank gepolijste aluminium vliesgevels. Voor de overige gevels is Belgisch hardsteen gebruikt.

 

 

 

Henk Moen, architect BNA – Moen & van Oosten Architekten

Moen & van Oosten - Brandweer Politie Ambulance - Barneveld

Hulpverleningcentrum Barneveld

Brandweer, Politie en Ambulance onder 1 dak

Planbeschrijving
Het complex is gebouwd voor gecombineerde huisvesting van de regionale brandweer, politie, GGD en Rode Kruis regio Midden Veluwe. De opzet van het plan is gericht op samenwerking en efficiency, met zoveel mogelijk gemeenschappelijke ruimten. Het programma omvat een remise met magazijnen, werkplaatsen, een wasstraat, een kantine, algemene voorzieningen, een calamiteitencentrum, vergaderruimte en kantoren.

 

Ontwerp
Een veilige verkeerscirculatie op en om het terrein en binnen de remise was bepalend voor de diagonale lay-out van het Hulpverleningscentrum. De 60 gradenhoek daarvan is bepaald door de uitrijrichting van de wagens.

 

In het hogere, gemetselde, bouwdeel bevinden zich de kantoren, was- en kleedruimte, en slaapkamers voor GGD. De tweede laag herbergt gezamenlijke ruimten als de vrijwilligersruimte, het instructielokaal en spreekkamers. Ook ligt hier de kantine, met een glazen gevel naar de hoger gelegen patio. Aan de andere zijde van deze patio heeft het gebouw een derde laag, met kantoorruimten.

 

De oplopende volumes van het hoofdgebouw volgen de omringende taluds van de wegen naar de Rijksweg. Ze zijn vrij massief van karakter. De remise is juist uitgevoerd in een lichte constructie, met bijzondere details en kleuraccenten in de transparante gevelbekleding. Door de schikking van de bouwvolumes ontstaat een binnenterrein. Dit dient als oefenruimte voor de Brandweer en GGD.

 

 

 

Henk Moen, architect BNA – Moen & van Oosten Architekten

TP-3 Schiphol

Truckparking

Luchtvracht van en naar Schiphol neemt toe en daarmee ook het aantal vrachtwagens die de  ladingen van en naar de luchthaven vervoeren. Om deze verkeerstroom vlot en aangenaam te laten verlopen, besloot Schiphol onder andere nieuwe parkeerterreinen aan te leggen voor vrachtverkeer, met voorzieningen voor de chauffeurs.

 

Voor het nieuwe parkeerterrein TP3, ontwierp Moen & van Oosten Architekten een chauffeursverblijf. Een rustplek waar zij tevens gebruik kunnen maken van sanitaire voorzieningen en een kantine met dakterras.

 

Het chauffeursverblijf is een speelse accommodatie, opgebouwd uit drie rode, gestapelde zeecontainers. De gestapelde containers leveren een verrassend beeld op door maar één van de drie containers op de grond te plaatsen en de andere twee erop te laten steunen. Hierdoor krijgt het geheel een open en luchtige kwaliteit. Een groot vlonderdek dient als verkeersruimte tussen de verschillende volumes, waardoor het beperkte oppervlakte van de containers maximaal kan worden benut.

 

De hergebruikte zeecontainers benadrukken de duurzame kwaliteit van het project.  De containers zijn afgewerkt met duurzame en onderhoudsarme materialen. De daken van de bovenste twee containers zijn voorzien van zonnepanelen en zonnecollectoren die warm water en elektriciteit genereren voor douches en vloerverwarming. Ook in de verdere materialisering zijn duurzame keuzes gemaakt.

 

De nieuwe accommodatie blijft maximaal vijftien jaar staan op de huidige locatie. Hierna zal het geheel verplaatst en eventueel uitgebreid worden. Door het stapelen van containers ontstaat een flexibel, modulair gebouw dat zich uitstekend leent voor hergebruik.

Moen & van Oosten - Clubhuis Sparta Rugby Cricket

Sparta Rugby, Cricket & Jeu de Boules

clubhuis en sportaccommodatie

Planbeschrijving
Het clubhuis is zo ontworpen dat het opgaat in het omliggende landschap van bomen, waterpartijen en rietkragen. Het gebouw bevat o.a. was- en kleedruimtes, een ruime kantine, een keuken en een bestuurskamer. De ruime toepassing van hout, de open haard binnen en buiten, en de Sparta-rode kleur van het plafond zorgen voor een moderne variant op de gewenste klassieke Engelse sfeer. De leden zijn trots op hun nieuwe onderkomen en ontvangen er graag gastteams uit binnen- en buitenland.

 

Duurzaam ontwerp
Het gebouw bestaat uit twee verdiepingen. De onderste laag, met de was- en kleedruimtes, is een meter verdiept in de grond gebouwd. Dit zorgt voor een stabiel binnenklimaat. Door de verdiepte ligging komt het gebouw minder volumineus over in het landschap.

 

De laag daarop ligt twee meter boven maaiveld. De kantine en het terras buiten hebben hierdoor een prachtig uitzicht over de velden en het bos erachter. Aansluitend op deze verdieping zijn taluds aangelegd, die geleidelijk overgaan in de sportvelden. Het landschapsontwerp is van Phaea Design. Het gebouw is overkapt met een gebogen dak, afgewerkt met mossedum. Deze afwerking versterkt de inbedding in het landschap en zorgt voor stabilisatie van het binnenklimaat.

 

Duurzaam materiaalgebruik
Aansluitend op de bosrijke omgeving was het logisch om hout te kiezen als uitgangspunt voor de planopzet. Zowel de draagconstructie van het gebogen dak, als de binnen- en buitengevels zijn van FSC-gecertificeerd hout. De bovenbouw is in houtskeletbouw opgetrokken. Deze is hoogwaardig geïsoleerd. De stalen cannelureplaten van het dak zijn aan de onderzijde geperforeerd. Hierdoor heeft de royale kantine een aangename akoestiek. Op de zuidzijde van het dak zijn zonnecellen aangebracht.

 

Winnaar Zilveren Berm 2013
Juryoordeel: “Het plan is optimistisch, duurzaam en haar potentie is enorm. Zoveel multifunctionaliteit en vanzelfsprekendheid als hier is in Capelle nog nooit gezien. Kenmerkend is een ontwapenende eenvoud.” Lees hier het bericht op de website van Sportief Capelle, d.d. 21 juli 2014.

 

 

Henk Moen, architect BNA – Moen & van Oosten Architekten