Portfolio Categories Utiliteitsbouw
-1
archive,paged,tax-portfolio_category,term-utiliteitsbouw,term-4,paged-4,wp-theme-stock20dec2021,stockholm-core-2.3.2,qodef-qi--no-touch,qi-addons-for-elementor-1.9.5,select-theme-ver-9.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-7.7.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-22903
Moen & van Oosten - K70 Schiphol Oost

K70 Schiphol Oost

Logistiek, kantoren, gebiedsvoorzieningen

Planbeschrijving
Kavel 70 ligt in de nabijheid van de VIP-terminal op Schiphol Oost. Het ontwerp levert zowel een functionele bijdrage als ruimtelijke kwaliteit aan dit gebied. Het programma bestaat uit bedrijfsruimten, kantoren met instructieruimten en voorzieningen voor de wijk. Waaronder een kinderdagverblijf.

 

Het plan is opgezet als een opgetild maaiveld. Hieruit is de expeditiestraat gespaard. Dat maakt dat de expeditie goed te beveiligen is en tegelijkertijd vrijwel volledig aan het gezicht wordt onttrokken. Onder het opgetilde maaiveld bevinden zich de bedrijfsruimten, erboven de overige functies.

 

Het plan is voorzien van een groot aantal PV-panelen en een warmtekoude opslag. De laatste houdt in de winter tevens het hellende parkeerdek sneeuwvrij met de opgeslagen zonnewarmte. De winterkou laadt, op haar beurt, de koelcapaciteit van de warmtekoudebron op voor de aankomende zomer.

 

 

 

Henk Moen, architect BNA – Moen & van Oosten Architekten

 

Moen & van Oosten - EGL Ceva Logistics Schiphol Z.O.

Ceva Logistics Schiphol Z.O.

warehouse en luchtvrachtkantoor

Planbeschrijving
Het gebouw is ontworpen voor gebruiker Eagle Global Logistics (EGL). Inmiddels is Ceva Logistics in het pand gevestigd. Het plan bevat circa 9.000 m2 opslagruimte met 12 loading docks, en 2.000 m2 kantoorruimte. Om het voorterrein optimaal te benutten, is de laad- en loskuil onder de kantoren in het gebouw geschoven. De loading docks bevinden zich in een patio. Hierdoor zijn ze van daglicht voorzien en goed zichtbaar voor de vrachtwagenchauffeurs. De kantoren bevinden zich erboven, over de volle breedte van het gebouw. Ter plaatse van de patio hebben deze kantoren aan beide zijde daglicht. Bij de kantine is een inpandig buitenterras opgenomen.

 

Constructie, materiaalgebruik en duurzaamheid
De structuur van het gebouw bestaat uit een tafel van in het werk gestorte beton. De stalen constructie van het dak van de magazijnruimte loopt door over het kantoordeel en steunt aan de voorzijde op de betonnen tafel. In de zijgevels is deze constructieve opzet expressief gemaakt door de metalen beplating schuin op te laten lopen. Daaronder en aan de ontsluitingszijde van het gebouw wordt de buitenhuid in steen uitgevoerd. Dit vergroot de levensduur in verband met de grotere kans op mechanische beschadiging.

 

Er is tijdens het ontwerpproces veel aandacht besteed aan duurzaamheid. Zowel wat betreft de gebouwinstallaties als duurzaam materiaalgebruik. De toegepaste steen in de voorgevel, bijvoorbeeld, wordt droog gestapeld en is gemakkelijk recyclebaar. Eén van de meest effectieve maatregelen op dit gebied is ook de meest eenvoudige: veel daglicht in gevels en dak van het warehouse, gecombineerd met daglichtgestuurde verlichting.

 

Kleurenreeks
De daglichtvoorziening voor het warehouse is een beeldbepalend onderdeel van het gebouw. De transparante gevels worden gemaakt van Rodeca lichtbouwelementen. De lichtbouw elementen, in de zeven kleuren van de regenboog, zijn in de 153 m lange gevel verdeeld op basis van de getallenreeks van Fibonacci. Elke kleur heeft zijn eigen ritme, corresponderend met een getal uit de reeks. De natuurlijke harmonie, die hiervan het gevolg is, is niet in één oogopslag te zien maar wel voelbaar. De kleurvlakken zijn opgenomen in kaders van zwarte metalen beplating.

 

 

 

Henk Moen, architect BNA – Moen & van Oosten Architekten

Moen & van Oosten - Tradecenter South Asia Rotterdam

South Asia Tradecenter Rotterdam N.W.

handelscentrum – kantoren, opslag- en distributieruimten

Planbeschrijving
Het Havenbedrijf Rotterdam heeft in de jaren negentig een aantal handelscentra geïnitieerd voor landen buiten Europa. Ze zijn alle gevestigd op het bedrijventerrein Rotterdam Noordwest, nabij Rotterdam the Hague Airport. De bedoeling van deze centra was in Europa een eerste vestigingplaats te bieden aan startende bedrijven uit het betreffende land. Vanuit deze centra kon men de markt en de lokale voorwaarden voor hun producten verkennen.

 

Het programma van het South Asia Tradecenter bestaat uit een gezamenlijke ontvangstruimte en showroom, individuele kantoren en een beperkte opslagruimte. Representatie en “feeling” met het land van herkomst waren belangrijke ontwerpvoorwaarden. In de gevel en in het interieur zijn exportproducten uit Sri Lanka toegepast.

 

 

 

Henk Moen, architect BNA – Moen & van Oosten Architekten